Magnesium

Magnesium is net als ijzer, zink en calcium een mineraal dat belangrijk is voor een goede gezondheid van het lichaam. Bij heel veel processen die plaatsvinden in ons lichaam is magnesium nodig, vaak samen met calcium. Zo is het onder andere nodig in de spierarbeid. De belangrijkste werking van magnesium is er voor te zorgen dat de vitaminen in het lichaam hun werk goed kunnen doen. In totaal zijn er meer dan 300 verschillende soorten enzymen die door magnesium worden aangestuurd. Deze enzymen zorgen er op hun beurt weer voor dat allerlei verschillende processen in ons lichaam op de juiste manier verlopen.

Magnesium hebben we nodig

Magnesium zorgt ook voor het ontspannen van het spierweefsel, waardoor het onder andere helpt bij pijnlijke of stijve spieren, bijvoorbeeld na het sporten. Ook bij het aanmaken van de benodigde energie in je lichaam, het opbouwen van je gebit en je botten en bij de zenuwverrichtingen speelt magnesium een belangrijke rol. Magnesium heeft daarbij ook nog eens een positieve invloed op de circulatie van het bloed en de bloeddruk, zorgt het voor een betere resistentie tegen infecties en andere randzaken die van buitenaf komen en bevordert het zelfs het geheugen en het concentratievermogen. Een magnesium tekort moet dan ook zoveel mogelijk voorkomen worden!

Magnesium zit in voedsel

Doordat ons lichaam zelf geen magnesium aanmaakt, zullen we er voor moeten zorgen dat we dagelijks voldoende magnesium binnen krijgen. Magnesium zit in diverse voedingsmiddelen zoals brood en andere graanproducten, melk en melkproducten, groente (en dan vooral donkergroene bladgroente), vlees, noten en peulvruchten. Zolang je gezond eet, krijg je dus voldoende magnesium binnen voor een goede werking van het lichaam.

Magnesium toepassingen

Doordat magnesium een positieve uitwerking heeft op spierkracht, spierontspanning en het uithoudingsvermogen hebben vooral duursporters magnesium supplementen.

Ook mensen met veel stress hebben baat bij extra inname van magnesium, doordat het lichaam bij inspanning en stress meer zenuwprikkels overdraagt en zoals we weten is daarvoor magnesium nodig.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s